Undvik kommunikationsproblem med en bra text

När vi läser en text förväntar vi oss att få ut viss information. Men ibland förstår läsaren helt enkelt inte meddelandet. Som läsare blir vi då missnöjda medan författaren tycker att han gjort ett tydligt jobb för att förklara sitt budskap – någonstans däremellan sker ett missförstånd. Kommunikationen mellan författaren och läsaren uppnås inte, överföringen av kunskap och ideer blir ineffektiv. Som författare vill du såklart undvika att detta händer. Nedan kommer några tips för att minska risken för detta.

Undvik kommunikationsproblem – sju tips

Tänk först, innan du skriver det första ordet. Tänk efter vad du vill kommunicera; vad är huvudidén, din synvinkel, meddelandet du vill förmedla, din avsikt med texten. Ställ dig själv frågan: vad vill du att din läsare ska komma ihåg efter att ha läst klart?

Skriv en disposition. Du måste veta vilken grundstruktur du har innan du börjar skriva. Tänk att din text är en väg och att du måste vägleda dina läsare tills vägen är slut.

Ibland betyder mindre mer. Försök att hålla ditt budskap så kort och koncist som möjligt annars finns risken att läsaren tröttnar. Kom till ditt budskap tidigt i texten, senare kan du eventuellt utveckla ideer och synpunkter och gå in mer på djupet.

Se upp för stavfel. Du kan ha de bästa idéerna, men om de inte är skrivna korrekt slutar din läsare förmodligen på direkten. Ett tips är att skaffa en korrekturläsare som kollar din stavning och grammatik – de är experter på det och kan det säkerligen bättre än dig. Läs här för att få mer information om vad korrekturläsning kostar: korrekturläsning pris.

Slutligen är ett viktigt tips att vara äkta. Om du pratar med en person som inte tror ett ord av vad han/hon säger så beror det oftast på att personen inte är ärlig. Samma sak händer med texter. Använd inte flamboyanta ord bara för att låta kunnig utan var dig själv istället – alltid.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *