Långsam uppkoppling hemma?

Känner du att din internetuppkoppling är lite långsam? Ibland kan det bero på lokala fel i ditt hemnätverk, så som att din router står på ett ställe i hemmet som blockerar wifi-signalen. Ibland kan det faktiskt bero på att du inte får den bandbredd du betalar för från din Internetleverantör. Fortsätt läsa denna artikel för att lösa problemet, och säg farväl till de irriterande stunder då du ska hyra film online eller streama serier, och det bara buffrar i all oändlighet.

Felsökning

Till att börja med behöver du felsöka var i kedjan den svaga länken ligger – är det någonting med din nätverksutrustning som inte fungerar, eller är det den faktiska bandbredden? För att ta reda på detta ska du först mäta vilken hastighet din dator får. Det finns mängder av tjänster online för att mäta bandbredd. Skriv ned eller memorera den hastighet som uppmäts när du använder din dator på ditt wifi-nätverk. Koppla sedan ned din dator från ditt wifi-nätverk, och koppla in datorn med nätverkskabel i din routers LAN-port. Gör mätningen igen, och se om det är en stor skillnad.

Åtgärder

 

Om mätningen med nätverkskabel visar ungefär den hastighet du betalar för, medan mätningen över wifi visar en markant mycket lägre hastighet, beror felet förmodligen på att din router står på ett dåligt ställe i hemmet. Prova att flytta din router någonstans där den inte blockeras av exempelvis tjocka väggar eller liknande.

 

Om båda mätningarna däremot visar låga hastigheter kan felet bero på att din Internetleverantör inte levererar den bandbredd du betalar för. Det betyder inte att din Internetleverantör försöker lura dig, men att någonting krånglar på vägen från leverantören till dig. Detta brukar vara lätt åtgärdat genom att kontakta kundtjänsten hos din leverantör. Berätta om de olika mätningarna du gjort för att visa att felet ligger hos dem, så brukar de kunna ordna korrekt bandbredd till dig på studs.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *