Sömn som livsstilsfaktor

Det händer nog oss alla emellanåt, att vi skär ner lite på sömnen. Det kan vara för att jobba, för att vara med familjen, eller till och med för att se en bra show på tv. Men om du inte får tillräckligt med sömn kan du utveckla flera olika livsstilsåkommor.  Du kan få ökad risk för fetma, diabetes, högt blodtryck, hjärt-och kärlsjukdomar, stroke, dålig mental hälsa och till och med tidig död. Redan en natt med för lite sömn kan påverka dig nästa dag. Du känner dig förstås sömning. Men du har även en tendens att vara i dåligt humör, vara mindre produktiv på jobbet och det är större risk att du blir involverad i en bilolycka. Natt efter natt med för lite eller störd sömn kommer dock att påverka vår förmåga att utföra våra dagliga aktiviteter och därmed minska vår livskvalitet.

Sängen är viktigare än du tror

Sömn är ett grundläggande mänskligt behov. Tillräckligt med sömn hjälper oss att må bättre. Efter en god natts sömn känner vi oss aktiva, energiska, kanske tom. lyckligare.

De flesta vuxna behöver varje natt 7 till 8 timmars sömn, av god kvalitet. Det kan vara värt att se över rutinerna för läggdags, även för de vuxna i familjen. Att få tillräckligt med sömn handlar inte bara om den totala mängden timmar vi sover. Det handlar riktigt mycket om kvaliteten av den sömn man får. Sängar är något man måste ta på allvar, Vill du öka din egen livskvalitet, behöver det inte vara svårare än att ha rätt säng, en som passar ditt sätt att sova. Sedan kan låga temperaturer och mycket växter bidra till inomhusklimatet i ditt sovrum, så det närmar sig det perfekta, för att verkligen kunna njuta av nattens vila. En god natts sömn påverkar hela ditt välmående på ett sätt, som kan vara svårt att tro på.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *