
Ett CRM-system är ett bra verktyg när ditt företag vill förbättra sina viktiga kundrelationer, men vad kan egentligen ett CRM-system göra mer specifikt? Ett CRM-system är ett verktyg som kan spara, strukturera, analysera, presentera och dela viktig kunddata. Med ett CRM-system kan du samla all kunddata på ett ställe, vilket gör det lättare för medarbetarna att arbeta effektivt och ha rätt information vid rätt tidpunkt. Vi berättar mer om CRM-system och vad det kan göra för dig som företagare!
Att välja rätt
När du väljer CRM-system, så finns det många fördelar att dra nytta av när det gäller allt från försäljning, marknadsföring, kundservice, analys och rapportering. CRM eller “Customer relationship management” är samlingsbegreppet för allt som har att göra med kundrelationer i ett företag. Att nöjda kunder är centralt för att lyckas som företag är allmänt känt, men vägen dit är inte alls lika självklar. Ett CRM system hjälper företag att bygga starka kundrelationer genom att på ett effektivt sätt sortera, analysera och leverera data om kunden till användaren. Ett bra CRM system underlättar inte bara företagets marknadsföring och säljprocesser utan stärker även kundens upplevelse av köpprocessen. Ett bra CRM-system spänner brett och gör att du kan samla många funktioner på ett ställe, och därför är det en stor fördel för alla företag med kundkontakt att ha ett CRM-system vilket gör att medarbetarna kan fokusera på sin huvuduppgift.
Vad gör ett CRM-system?
Kanske är du van vid ett excelark eller kalkylblad för att hålla koll på dina kunder och försäljning. Där har du egentligen början till ditt CRM-system. Grunden i ett CRM system är lagring och hantering av kunddata. Traditionellt har företag använt sig av kalkylblad eller liknande för att hantera all information om kunder, leads och partners. Ett CRM verktyg sköter all lagring och analys av kunddata automatiskt vilket låter säljare fokusera på det som skapar värde för företaget och kunden.